مجله مدیریت امین

مقالات آموزشی موسسه آموزش عالی آزاد امین 

Amin.Management Blog

Educational articles of Amin Business School

کارکنان سمی

انواع کارکنان سمی و نحوه برخورد با آنها

انواع کارکنان سمی و نحوه برخورد با آنها

به این مقاله امتیاز دهید

 انواع کارکنان سمی را می توان با اعتماد به نفس بیش از حد، نگرش های خودمحور و عدم همکاری در کارهای گروهی شناسایی کرد. آنها اغلب به همکاران بی احترامی می کنند و منافع خود را بر منافع تیم ترجیح می‌دهند. رفتار آنها پویایی تیم را مختل می کند، روحیه را تضعیف می‌کند و از رشد و بهره‌وری کسب‌وکارها می کاهد.

 

اغلب می‌توانیم ویژگی‌های نبود سلامت روان را در دیگران تشخیص دهیم، اما چقدر در تشخیص این ویژگی‌ها در خود ماهر هستیم؟ برخی از ما ممکن است افرادی سمی باشیم که درد و رنج عاطفی را برای اطرافیان خود ارمغان می‌اوریم.

 

 حالا بیایید این موضوع را در محیط کاری بررسی کنیم. اگر شک دارید که کارکنانی سمی در محیط کار خود دارید یا در میان همکارانتان شخصیتی با رفتارهای سمی دارید یا نه، خوب است این مقاله را بخوانید تا هم این عادت‌های ناسالم را در خود کنار بگذارید و هم یاد بگیرید به عنوان یک همکار یا کارفرما چگونه با کارکنان سمی در میان همکارانان در محیط کار برخورد کنید.

 

در این مقاله با گردآوری مطالب از بهترین منابع انگلیسی، ابتدا شما را با ماهیت، نشانه ها، ویژگی‌ها و انواع کارکنان سمی آشنا می‌کنیم و سپس راهکارهایی برای نحوه برخورد با رفتارهای سمی را  که روحیه کارکنان دیگر را پایین می آورد و بر بهره‌وری عملکرد هر شرکت و سازمانی تأثیر می گذارد، بیان خواهیم کرد.

 

موسسه آموزش عالی آزاد امین با سابقه 20 ساله در زمینه پرورش توانایی های مدیران و صاحبان کسب و کار، اقدام به برگزاری دوره مدیریت کرده است. شما عزیزان می‌توانید با پر کردن فرم زیر، از یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان ما بهره‌مند شوید و تمام سوالات خود را از ما بپرسید.

نام و نام خانواداگی

 

کارکنان سمی چه کسانی هستند؟

به زبان ساده، کارکنان سمی، یعنی کسانی که همیشه منفی‌نگر، انتقادی یا پرخاشگر است و بودن در کنارش دشوار است. درواقع می توان گفت که کارکنان سمی می توانند در محل کار چالش هایی نیز ایجاد کنند. آنها می توانند کار را برای سایر کارمندان دشوار کنند و می توانند یک محیط کاری منفی و پرتنش به وجود بیاورند. بیشتر مردم با رفتارهای سمی در میان همکاران خود آشنا هستند و مایل‌اند بدانند چگونه می توانند با کارکنان سمی برخورد کنند. 

 

همه ما در زندگی خود با یک فرد سمی روبه‌رو شده ایم یا خواهیم شد. افراد سمی تمایل دارند بدترین حس‌ها و ناگوارترین شرایط را برای اطرافیانشان به وجود آورند و چیزهای ساده ای را که معمولاً دوستشان داریم، از بین ببرند.

 

وقتی از اصطلاح کارکنان سمی استفاده می‌کنیم، به افرادی اشاره نمی‌کنیم که سمی هستند، بلکه به افرادی اشاره می‌کنیم که رفتار سمی از خود نشان می‌دهند، یعنی درواقع، خطرناک هستند. از این گذشته، اگر مشکوک هستید که همراه با کارمند سمی کار می کنید، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای رسیدگی فعالانه و بهبود وضعیت انجام دهید.

 

انواع کارکنان سمی را می توان با اعتماد به نفس بیش از حد و اغلب کاذب، نگرش های خودمحور و عدم همکاری آنها شناسایی کرد.

کارکنان سمی چه کسانی هستند؟

آنها اغلب به همکاران بی احترامی می کنند و منافع خود را بر منافع تیم ترجیح می دهند. رفتار آنها یکی از رایج ترین دلایل سقوط فرهنگ هر شرکتی است. فرهنگ خوب هر شرکتی، مبتنی بر میز پینگ‌پنگ یا چای رایگان نیست. بلکه بر اساس احترام متقابل و ایمنی روانی است. کارمندان سمی ابتکارات فرهنگ سازمانی فانتزی را تضعیف می کنند و بهترین انواع برنامه های منابع انسانی را تنزل می دهند. اما مانند بسیاری از مشکلات، اگر به نشانه ها و ویژگیهای آن توجه کنید، راه درمان آن وجود دارد.

 

فرآیندهای ارزیابی عملکرد یک راه عالی برای سنجش کارکنان شما است. اما در مورد روحیه کارکنان چطور؟ رفتارها و روابط کارکنان به همان اندازه مهم هستند، زیرا فرهنگ سازمانی را تعریف می کنند. اگر اجازه دهید رفتارهای بد کارکنان شما را مسموم کند، در نهایت با یک محیط کاری سمی رویارو خواهید شد. تشخیص کارمندانی که عملکرد ضعیفی دارند، با همکاران خود درگیر می شوند یا رفتارهای غیرقابل قبولی از خود نشان می دهند، دشوار نیست.

 

ویژگی کارمندان سمی

  • بیش از حد اعتماد به نفس دارند؛ 
  • نگرش های خود محوری دارند؛ 
  • قانون شکن هستند؛ 
  • به همکاری با دیگران تمایل ندارند؛ 
  • همکاران خود احترام نمی‌گذارند؛ 
  • همیشه به دنبال شماره یک بودن در کارهای تیمی هستند؛ 
  • اقداماتی مضر برای پرسنل یا سازمان یا هر دو را نشان می دهند؛ 
  • ممکن است باعث زیان مشتری و سود یا آسیب به سایر کارکنان شوند؛ 
  • ممکن است دلیل تصمیم یک همکار برای استعفا شوند؛ 
  • با افراد دیگر به خوبی کنار نمی آید.

 

عوامل زیادی می توانند باعث رفتار سمی یک کارمند شوند. این می توانند به تجارب ناگوار گذشته یا ضربه روحی یا قدردانی نکردن از همکاران مربوط برگردد. بنابراین، درک نشانه های هشداردهنده این کارکنان سمی پیش از اینکه بر کارمندان یا بهره‌وری تیم تأثیر بگذارد، حیاتی است.

 

نشانه‌های هشدار برای شناسایی کارکنان سمی

شناسایی کارمند سمی در طول فرآیند مصاحبه دشوار است. این احتمال وجود دارد که این نوع رفتار را را تا زمانی که فرد به تیم نپیوسته است، نبینید.نشانه های کارکنان سمی

هنگامی که وارد روال کاری شرکت می شود، رفتاری سمی او تواند آسیب های واقعی بزند برای شناسایی یک کارمند سمی، به دنبال هر یک از این موارد زیر باشید:

 

  • آزار و اذیت همکارانش 
  • غیبت 
  • اعتبار گرفتن برای کار دیگران 
  • شکایت از سازمان 
  • خرابکاری در کار دیگران 
  • سرزنش دیگران برای اشتباههایشان 
  • دادن وظایف خود به همکاران 
  • ایجاد جو رقابتی منفی 
  • اعتمادبه نفس بیش از حد دروغین

 

اگر به اندازه کافی مراقب باشید، می توانید کارکنانی را که هر یک از این نشانه ها را به نمایش می گذارند، شناسایی کنید. به دنبال کسانی باشید که برای همکاران و مشتریان شایعه‌سازی می کنند، تحقیر می کنند، دلسرد می کنند و بی انگیزه می کنند. این فرد ممکن است خودخواهانه رفتار کند و بکوشد به اطرافیان خود حس حقارت القا کنند.

 

ویژگی‌های کارکنان سمی

محل کار معمولاً مجموعه ای از افراد با شخصیت های مختلف را در بر میگیرد که نیاز به یافتن راه هایی برای همکاری مؤثر دارند.ویژگی های کارکنان سمی

اما در این میان گاه کارکنانی هم پیدا می شوند که با توجه به نشانه هایی که در بخش قبل گفتیم، رفتارهایی سمی از خود نشان می دهند که به مواردی در زیر اشاره می‌کنیم:

 

1. قلدر

به نظر می رسد که این کارکنان هرگز احساس خوشبختی نمی کنند. آنها می خواهند خودشان فقط در اوج و مرکز توجه باشند. شعار این افراد این است: «اگر من نتوانم، هیچ کس دیگرهم نخواهد توانست.» آنها با رفتاری خودخواهانه، سرزنش آمیز، یا غیرحرفه‌ای در محل کار ظاهر می‌شود.

 

در عمل، فردی که این رفتار را تراوش می کند، دیگران را پایین می کشد یا ایده ها را از آنها می دزدد. آنها می توانند به تنهایی محیطی از نظر روانی ناامن ایجاد کنند که در آن همکاران در بیان ایده ها یا نظرات خود احساس راحتی نکنند.

 

2. از زیر کار دررو

کارکنان از زیر کار دررو در به تعویق انداختن کار متخصص هستند. این افراد تنبل تمایل دارند از انجام وظایف خود طفره بروند و همچنین ممکن است عادت داشته باشند که دیر بیایند یا غیبت کنند.

 

اگر آنها همچنان اقدامات ضرب‌الاجل را از دست بدهند یا خدمات مشتری را به تعویق بیندازند، بر کار و تجربه همکارانی که مقید به انجام این اقدامات هستند و نیز عملکرد شرکت تأثیر بدی می گذارند.

 

3. آتشفشانی

آتشفشان، همانطور که از نامش پیداست، می تواند خاموش باشد یا فوران کند. و پیش بینی آن آسان نیست. در محل کار، این موضوع به صورت طغیان ناگهانی یا بحث های داغ غیرضروری زنده می شود. پافشاری بر ایده‌های آن‌ها یا باعث ویرانی می‌شود و یا باعث بی‌انگیزگی همکارانشان از شرکت در پروژه‌ها می‌شود.

 

رفتار آنها مانند قلدرها، به امنیت روانی آسیب می رساند. بدترین سناریو این است که کارکنان آتشفشانی نظرات خود را تحمیل کنند یا باعث شوند مشتریان از تجارت با شرکت کناره‌گیری کنند.

 

4. بدبین

کارکنان بدبین برای محل کار سم هستند، زیرا این کارمند دارای حس منفی اند. بنا به دلایلی، همه چیز برای این افراد منفی و غیرجالب به نظر می رسد. آنها ممکن است هر کاری را خسته کننده بدانند یا فکر کنند عملکرد هیچ همکاری به اندازه کافی خوب نیست. هر کسی می تواند احساس بی انگیزگی کند اگر مدام شکایت بشنود. بنابراین یک بدبین مانع خلاقیت اطرافیانش می شود، حتی اگر عمدی نباشد.

 

5. افراطی

آیا کسی را می شناسید که دوست نداشته باشد یک روز مرخصی بگیرد یا برای ناهار به همکارانش بپیوندد؟ کارکنان افراطی سخت‌کوش هستند و نقطه ضعف آنها، در «نه» گفتن به تکالیف و وظایف جدید است!

 

به نظر رؤیایی می رسد، مگر نه؟ تشخیص سمی بودن این یک ویژگی می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر این کارمندان سازنده باشند. اما، اول اینکه کار زیاد به طور جدی بر سلامت آنها تأثیر می گذارد و دوم اینکه، پیشرو بودن آنها بااینکه مورد علاقه مدیران قرار می گیرد، اما این کار بیش از حد، باعث ربودن فرصتهای خوب از کارکنان دیگر و مانع از شانس یادگیری دیگران می شود.

 

انواع کارکنان سمی که باید در محیط کار حواستان به آنها باشد

تنها به یک کارمند سمی نیاز است تا یک محل کار سالم را به مکانی ترسناک و استرس‌زا تبدیل کند که همه از آن فراری هستند. کارکنان سمی نه تنها مانعی برای یک محل کار موفق و فراگیر هستند، بلکه باعث ایجاد اضطراب و استرس شدید می شوند و در عین حال مانع بهره وری می شوند و روحیه کارکنان دیگر را نیز کاهش می دهند. انواع کارکنان سمی

در بررسی های انجام شده در این زمینه، کارکنان سمی می‌توانند بر هر سازمانی تأثیر متفاوتی بگذارند. اما به طور کلی، آنها توانایی تخریب بافت اجتماعی سازمان را با ایجاد استرس، تنش و خصومت در بین سایر کارکنان دارند.
در اینجا پنج نوع از افراد سمی که باید در محل کار حواستان به آنها باشد، ارائه می کنیم:

 

1. کارکنان منفعل پرخاشگر

کار با یک همکار منفعل پرخاشگر آسان نیست. افرادی که پرخاشگری منفعلانه نشان می دهند، به این خاطر است که توانایی برقراری ارتباط و انتقال احساسات خود را به شیوه ای سازنده ندارند. همچنین به این دلیل است که از درگیری سالم یا گفتگوهای دشوار می ترسند.

 

افراد منفعل پرخاشگر باور دارند که نمی توانند ارتباط مستقیم برقرار کنند، بنابراین نکاتی را رها می‌کنند و نظرات و پیشنهادات مبهمی که ارائه می‌دهند، انتظار دارند حتما مورد پسند واقع شود و کارفرما و همکاران آن را انتخاب کند و اقدامی انجام دهد. وقتی خواسته‌های آنها برآورده نمی‌شود، به تدریج بداخلاق و انتقادی می‌شوند و این سوال را برای شما ایجاد میکند که چه شدیه و آید این فرد دیوانه شده است؟

 

یک فرد منفعل و پرخاشگر هرگز مستقیماً با شما مقابله نمی‌کند، اما در عوض، از راه های دیگری این رفتار را به شما نشان می دهد. آنها طوری رفتار می‌کنند که انگار همه چیز خوب است و به شما این احساس را می‌دهد که انگار این شما هستید که بیش از حد واکنش نشان می‌دهید. درواقع نمی‌دانند شما در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید و به نظرشان شما به اشتباه رفتار او را تعبیر می‌کنید. رفتار منفعل پرخاشگرانه اشکال متفاوتی دارد، اما هدف یکسان است. چند نمونه از پرخاشگری منفعلانه شامل موارد زیر می شود:

 

  • تعارف پشت سر؛ 
  • خنجر زدن از پشت؛
  • پیشنهادات و نظرات کنایه آمیز؛ 
  • گفتن یک چیز و معنی دیگر؛ 
  • صحبت کردن در مورد شما در جلسات؛ 
  • وانمود به نشنیدن صدای شما وقتی که صحبت می کنید.

 

افزون بر اینها، اگر در مقابل یک فرد منفعل-پرخاشگر بایستید، یا در موردی با او موافق نباشید، او برای تلافی، راهی برای سرکوب شما پیدا می کند.

 

2. کارکنان خودشیفته

یکی از سخت ترین شخصیت ها برای تعامل با آنها در محیط کاری، کارکنان خودشیفته هستند. آنها نه تنها فاقد همدلی و خودآگاهی هستند، بلکه برای رسیدن به خواسته‌های خود، بدون فکر کردن، دیگران را زیر پا می‌گذارند. خودشیفته‌ها افرادی هستند که احساس می‌کنند از نظر دانش، تخصص، مهارت‌ها و قابلیت‌ها از همه برتر هستند.

 

آنها برای هر کاری که انجام می دهند خواهان تحسین هستند و فکر می کنند نقش و تلاششان مهم‌ترین است. برخی از رفتارهای کارکنان خودشیفته را در زیر می‌بینید:

 

  • دوبه هم زنی در جمع همکاران
  • باور داشتن به سیاست ها، قوانین و فرآیندهایی که به آنها مربوط نمی شود
  • بی ارزش کردن نظرات و بازخوردها یا ایده های دیگران
  • مسئولیت‌پذیر نبودن
  • سرزنش کردن دیگران

 

خودشیفته‌ها اغلب به خود برچسب «فروتن» می‌زنند، اما واقعاً متکبر هستند و معتقدند بهتر از دیگران هستند و هیچ اشتباهی از انها سر نمی زند. خودشیفته ها باوجود توهم بی‌نقص بودنشان، یکی از بزرگترین موانعی هستند که تیم را از دستیابی به بیشینه پتانسیل خود باز می دارد.

 

3. کارکنان تضعیف کننده حرفه ای

کارکنان تضعیف کننده اغلب بیش از حد اهل رقابت دیده می شود، با این حال، کار آنها خرابکاری است. آنها وانمود می کنند که بهترین دوست شما هستند، اما عمدا شما را تضعیف می کنند، زیرا می خواهند شکست شما را ببینند و شکست شما پیروزی آنهاست. ماموریت کارکان تضعیف کننده حرفه ای این است که از شما پیشی بگیرد و ثابت کند که آنها بهتر از شما هستند.

 

کار کردن با این افراد غیرممکن است، زیرا آنها همیشه یک انگیزه پنهان دارند که دیگران را در تلاش برای ارتقای خود پایین بیاورند. این افراد به اصطلاح، پا روی سر دیگران می گذارند و خود را بالا می کشند. تضعیف کننده های حرفه ای این کار را توسط رفتارهای زیر انجام می دهد:

 

  • خرابکاری در موفقیت همکارانش؛ 
  • گرفتن اعتبار از کار دیگران؛ 
  • مقایسه کردن خود با همکاران؛ 
  • انتقاد از کار و شخصیت دیگران؛ 
  • نیاز به اینکه همیشه در کانون توجه باشد؛ 
  • اجازه صحبت به دیگران ندادن؛ 
  • تلاش برای از بین بردن بهره وری و به تاخیر انداختن مشارکت دیگران؛ 
  • فراموش کردن دعوت دوستان و همکاران به جلسات مشترک یا جلسات طوفان فکری؛ 
  • شایعه پراکنی برای آسیب رساندن به شهرت شما؛ 
  • جلوگیری از ارتقاء شما یا دستیابی به فرصت های احتمالی.

 

این کارکنان سمی یکی از بدترین افرادی هستند که می توانید در محل کار با آنها برخورد کنید، زیرا آنها به دنبال بالا بردن موقعیت خود با پایین کشیدن همکاران خود هستند. آنها به جای تمرکز بر گسترش نقاط قوت خود، از هر فرصتی استفاده می کنند تا اشتباهات یا کاستی های دیگران را به زبان بیاورند.

 

4. کارکنان  قلدر و تهاجمی

هر محل کار حداقل یک قلدر دارد. قلدرها با سوء استفاده از ناامنی های شما و ایجاد احساس بد از خود در دیگران، از طریق توهین، طرد و تحقیر، رشد می کنند. رفتار قلدرانه آنها معمولاً ریشه در حسادت و ناامنی آنها دارد. به همین دلیل، هدف آنها این است که دیگران را علیه همکاران خود قرار دهند و موجب احساس ناامنی در آنها شوند.

برخی از روشهای قلدری کردن از طریق رفتارهای زیر است:

 

  • تحقیر یا توهین به دیگران؛ 
  • ایجاد ترس و تنش\کنار گذاشتن شما از جلسات، رویدادها و گردش های اجتماعی؛ 
  • شایعه‌سازی و انتشار اطلاعات نادرست؛ 
  • با داد و هوار حرف زدن؛ 
  • خرابکاری در یک پروژه با پنهان کردن یا دادن عمدی اطلاعات اشتباه؛ 
  • دادن نظرات تند و زننده به همکاران یا مدیران. 

 

متأسفانه، قلدرها این تصور را ایجاد کرده اند که ارزشمند هستند. به این ترتیب، هنگامی که شکایات علیه آنها مطرح می شود، درواقع اعتبار مدیریت یا شرکت زیر سوال می رود. به این ترتیب، آنها هرگز با عواقب رفتار بد خود رویارو نمی شوند.

 

موسسه آموزش عالی آزاد امین با سابقه 20 ساله در زمینه پرورش توانایی های مدیران و صاحبان کسب و کار، اقدام به برگزاری دوره مدیریت کرده است. شما عزیزان می‌توانید با پر کردن فرم زیر، از یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان ما بهره‌مند شوید و تمام سوالات خود را از ما بپرسید.

نام و نام خانواداگی

 

5. کارکنان همیشه شاکی

با اینکه تجربه شما در محل کار چقدر عالی است، اگر زمان زیادی را در کنار یک شاکی بگذرانید، فقط روی نکات منفی تمرکز خواهید کرد. شاکیان همیشگی به دنبال  راه حل نیستند، زیرا آنها می خواهند برای شکایت های خود، از افراد دیگر در محیط کار تأیید بگیرند و آنها را در کمبودها و بدبختی خود در شریک کنند. این افراد هرگز خوشحال و راضی نخواهد بود.

 

کارکنان همیشه شاکی، به طور مداوم از محل کار، افرادی که با آنها کار می کنند و هر چیز دیگری شکایت می کند. سعی کنید تا حد امکان از این شخص دوری کنید، زیرا آنها فقط روحیه محل کار را پایین می آورند. به همین ترتیب، سمی بودن آنها می تواند شما را از شغلی که دوست دارید بیرون کند.انواع کارکنان سمی

6. کارکنان شایعه‌پراکن

“شنیدی کی ترفیع گرفته؟”

جمله ای که بارها ممکن است در میان کارکنان یک مجموعه بشنوید. اگر کارکنان شما روابط دوستانه برقرار کنند و با هم کنار بیایند، همیشه نشانه خوبی است. در واقع، باید از فرهنگ ارتباط باز استقبال کنید. اما، شایعات اداری می تواند منجر به کاهش قابل توجه در بهره وری تیم شما شوند.

 

به راحتی می توانید کارکنان سمی شایعه پراکن را همه جا ببینید: آنها در اتاق کار حرف می‌زنند، در طول ناهار حرف می زنند، سعی می کنند داستان های جالب و بی سرو ته تعریف کنند. آنها بدون اینکه در را بزنند، وارد اتاق همکاران دیگر می شوند و حرف همکارانشان را قطع می کنند.

 

این نوع کارکنان زمانی سمی می شوند که بیشتر درگیر داستان های سرگرم‌کننده و شایعات باشد تا اینکه واقعاً کار کند. علاوه بر این، شایعات بیش از حد و شایعات بی اساس می تواند به سیاست اداری لطمه بزند و باعث ایجاد ناراحتی در بین کارمندان شما شود.

 

با این حال، اگر کارمندان خاصی وجود دارند که به نظر می رسد دائماً شایعات اداری را آغاز می کنند، بهتر است مستقیماً با آنها صحبت کنید و از آنها بخواهید که حواس همکاران خود را پرت نکنند.

 

7. کارکنان خوش‌بین افراطی

این افراد همیشه با همه چیز موافق هستند. شناسایی این مورد از کارمندان سمی به نسبت دشوار است، زیرا به نظر نمی‌رسد که مستقیماً برای شما دردسر ایجاد کنند. با این حال، شاید متوجه شده باشید که یک عضو خاص تیم همیشه در پایان جلسات با همه مواردی که گفته شد، موافق است و هرگز نظر جدیدی را برای ارائه ندارد.

 

اگر آنها سؤال نپرسند، نظر نمی دهند و این شاید نشانه ای باشد که آنها مایل به یادگیری نیستند. آنها حداقل تلاش را برای اجرای دقیق آنچه از آنها انتظار می رود، انجام می دهند و نه بیشتر. آنها بدون هیچ گونه ابتکاری منتظر دستورالعمل های دقیق خواهند بود.

 

دفعه بعد که پروژه بزرگ یا جلسه ای در شرکت پیش آمد سعی کنید این نوع کارمندان سمی را شناسایی کنید. اگر کسانی را می بینید که به طور قابل توجهی کمتر از سایر اعضای تیم هیجان‌زده و فعال است، همان کارمندان سمی شما هستند. این کارکنان به احتمال از دیگران جدا هستند و احساس می کنند نمی توانند رشد کنند یا به پیشرفت تیم خود کمک کنند.

 

باید با آنها صحبت کنید تا دلایل بی اشتیاقی آنها را کشف کنید. شاید دادن یک کار چالش برانگیزتر به آنها کمک کند تا علاقه خود را بازیابی کنند. مراقب کارمندانی باشید که به محض پایان یافتن کار از در بیرون می روند یا هرگز در رویدادهای بعد از کار شرکت نمی کنند.

 

شاید آنها در زندگی شخصی با چالشهایی دست و پنجه نرم می کنند یا شاید از بعضی شرایط کاری در محیط کار رنج میبرند. در این مورد، اعمال ساعات کاری منعطف یا سیاست کار در خانه می تواند راه حل ساده ای برای کنترل رفتار سمی آنها باشد.

 

8. کارکنان تعلل کننده

این افراد همیشه «فردا انجامش می دهم» هستند. در دنیایی که کارمندان از وب برای کار خود استفاده می‌کنند یا حتی مجبورند در فیس‌بوک برای برقراری ارتباط با مشتریان در ارتباط باشند، همه ما هر از گاهی مقصر حواس‌پرتی‌های کوچکی هستیم. اما زمانی که این حواس‌پرتی‌ها سریع و بی‌علت نیستند، مشکلساز می شوند.

 

اگر کارمند شما شروع به از دست دادن ضرب الاجل یا ارائه کار با کیفیت پایین کرد، باید به رفتار آنها رسیدگی کنید. به آنها ضرب الاجل های دقیق تر بدهید، وظایف سختی را به آنها محول کنید و از آنها بخواهید که ارائه ای از کار خود را برای یک پروژه در حال انجام آماده کنند.

 

 به این ترتیب، آنها دقیقاً می‌دانند که چه وظایفی دارند. همچنین بهتر است با تمجید از کارکنان خود در هنگام انجام موفقیت آمیز وظایفشان انگیزه ایجاد کنید. به رسمیت شناخته شدن به طور منظم باعث می شود کارمندان تلاش بیشتری برای کار خود داشته باشند و سعی کنند عملکرد بهتری داشته باشند.

 

اما به تعویق انداختن کار همیشه بد نیست. شما باید از ایده های خلاقانه کارمندانی که از اهمال کاری به طور سازنده استفاده می کنند نیز استقبال کنید. اگر به شما نشان دادند که می توانند در حین انجام کار خود نوآوری کنند، به آنها فرصت دهید این ادعای خود را ثابت کنند. آیا نیاز به ساخت برند شرکت خود دارید؟

 

9. کارکنان بهانه‌گیر

این نوع کارمند شبیه به تعلل‌کننده است، به گونه ای که هر دو سعی می کنند از کار خودداری کنند و شعار آنها این است: «این کار من نیست!». اما، بهانه ساز خلاق تر می شود. آنها برای تأخیر خود بهانه می آورند، یک همکار کارشان را می گیرند و سعی می کنند تا زمانی که ممکن است زیر رادار بیفتند.

 

سایر «نشانه‌های» رایج عبارت‌اند از غیبت زیاد، انرژی کم و بی انگیزگی. می‌توانید این کارمندان را با بازدیدهای غیرمنتظره، درخواست گزارش‌های دوره‌ای و مسئول نگه داشتن آنها برای انجام وظایف خاص، شناسایی کرده و راه حلی ارائه دهید.

 

به خاطر داشته باشید که آنها می توانند بهره وری کل تیم شما را کاهش دهند و تعادل و حفظ تیم شما را از بین ببرند، بنابراین وقت خود را برای رسیدگی به بهانه های سمی آنها تلف نکنید.

 

10. کارکنان اهل اضافه‌کاری

شعار این افراد این است: «من قبل از ساعت 9 شب از دفتر خارج نمی شوند». سخت‌کوش‌ترین کارمند شما در کمال تعجب می‌تواند سمی‌ترین کارمند شما باشد.

 

شاید داشتن کارمندی که هرگز از برنامه عقب نمی افتد و هر رویه ای را طبق کتاب دنبال می کند، رویایی به نظر برسد. اما در مورد یک معتاد به کار که هرگز مرخصی نمی‌گیرد (حتی زمانی که مریض است)، یا یک فرد کنترل‌کننده که در هنگام ناهار فقط در مورد کار صحبت می‌کند، چطور؟ این کارمندان مستعد فرسودگی شغلی هستند و به راحتی و هرلحظه ممکن است به دلیل استرس زیاد اشتباه کنند.

 

اطمینان یابید که کارکنان شما از زمان تعطیلات خود استفاده می کنند. کارمندان شما متوجه خواهند شد که وقفه های کوچک (مانند جشن تولد یک همکار یا برگزاری یک مهمانی خوش آمدگویی برای استخدام جدید) می تواند برای بهره وری آنها معجزه کند. دفعه بعد که یک همکار نمی تواند چشمش را از صفحه کامپیوترش بردارد تا به مدت 2 دقیقه با شما صحبت کند، به جای آن از او دعوت کنید تا در آشپزخانه با او کمی گفتگو کنید.

 

11. کارکنان بداخلاق

این نسبتاً معمول است که یک همکار در صبح شنبه شروع به غرغر کند. اما زمانی که این به یک عادت تبدیل شود، احتمالا سمی است. این کارکنان مانند کارکان سمی همیشه شاکی همیشه از همه چیز شکایت می کنند، خواه دلیل واقعی داشته باشد خواه نه. از دستگاه قهوه ساز خراب گرفته تا اتصال به اینترنت کم سرعت. به نظر می رسد آنها از هیچ چیز راضی نیستند و در نهایت برای تیم شما فضای منفی ایجاد می‌کنند.

 

قبل از اینکه بخواهید از افراد بدخلق بخواهید این محل کار را ترک کنند، بهتر است با آنها بحث کنید. چه چیزی باعث نارضایتی آنها است؟ آیا کاری وجود دارد که بتوانید برای بهبود فضای کاری انجام دهید، که در واقع برای همه مفید باشد؟

 

اغلب، افرادی که به وضعیت موجود شک دارند، همان افرادی هستند که باعث ایجاد تغییر و نوآوری در شرکت شما می شوند. گوش دادن به شکایات معقول کارمندان می تواند در نهایت منجر به پیشرفت شود.

 

12. کارکنان همه چیز دان

همه ما در زندگی خود با یک فرد «همه چیز دان» رویارو شده ایم. کسانی که برای همه چیز پاسخی دارند و دیدگاه متفاوتی را نمی پذیرند یا حتی گوش نمی دهند. کارکنانی که این نوع رفتار را از خود نشان می‌دهند سمی هستند، زیرا بازخورد دریافت نمی کنند. اگر انتقاد سازنده به کار خود را نمی‌پذیرند، چگونه می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند؟

 

علاوه بر این، تصور کنید که چگونه آنها دیواری در برابر ایده ها و راه حل های جدید از سوی کارمندان تازه استخدام شده شما می سازند. می توانید جلسات آموزشی را برای کارمندان «همه چیز» خود در نظر بگیرید تا دانش آنها را گسترش دهید.شما همچنین می توانید کارکنانی را که خارج از چارچوب فکر می کنند تشویق کرده و به طور عمومی بشناسید و راه های نوآورانه ای برای بهبود عملکرد شرکت پیشنهاد دهید.

 

داشتن یک کارمند سمی در تیم شما پرهزینه تر از داشتن یک کارمند بد است. رفتار آن‌ها بر کل تیم شما تأثیر می‌گذارد و شما را از استخدام مناسب‌تر باز می‌دارد. اما اخراج کارکنان سمی همیشه بهترین رویکرد نیست. ممکن است بتوانید از شر رفتار سمی خلاص شوید و شخص را نگه دارید. مردم همیشه از رفتار ناهنجار خود آگاه نیستند. این برای همه صدق می کند، نه فقط کارمندان شما. یک محیط کاری سالم ایجاد کنید.

 

با این حال، اگر کارمندان سمی را شناسایی کردید و نوع رفتار سمی آنها را تشخیص دادید، همیشه بهترین کار این است که با آنها به طور خصوصی گفتگو کنید. آنها را از واکنش های مشکل ساز خود آگاه سازید و سعی کنید دلایل پشت رفتار آنها را درک کنید. تغییر رفتارها آسان نیست. وقتی راه حلی پیدا کردید که هر دو طرف با آن راحت هستید، به آنها زمان و فرصت بدهید.

 

چگونه با کارکنان سمی در محیط کاری برخورد کنیم؟

برخورد با کارکنان سمی براساس اینکه چه نوع رفتارهایی در محل کار از خود نشان می دهند، بستگی دارد. همیشه برقراری ارتباط، کلید درک اقدامات و رفتارهای آنها و یافتن راه حلی برای حل این مسئله است. برخورد با کارکنان سمی

بنابراین، در این جور موارد بهتر است که به طور خصوصی با کارکنان خود صحبت کنید و به آنها فرصت دهید که دلیل رفتارهای خود را توضیح دهند. در اینجا یکسری نکات برای چگونگی برخورد با کارکنان سمی در محیط کاری را بررسی می کنیم:

 

دلیل رفتار کارکنان سمی را دریابید

با کارکنانی که اینگونه رفتارهای سمی را از خود بروز می دهند، گفتگو کنید تا از وضعیت او آگاه شوید. گاهی خود کارکنان متوجه نیستند که با رفتارشان مشکل‌ساز شده‌اند و چالش‌هایی درست کرده اند. برای اینکه بتوانید تا جایی که امکان دارد دریابید که چه دلایلی پشت این رفتارهای سمی نهفته است، باید تلاش کنید.

 

برای مثال، چه دلایلی یا چه وضعیتی دلیلی برای نگرش منفعل و پرخاشگر آنهاست؟ آیا مشکلی در زندگی شخصی خود دارند؟ افراد ممکن است به عنوان یک مکانیسم مقابله ای عمل کنند. ممکن است تعجب کنید که برخی از آنها حتی از تأثیر اعمالشان بر دیگران آگاه نیستند.

 

تحقیقات در مورد بی ادبی نشان می دهد که 4 درصد از کارمندان صرفاً برای سرگرمی اینگونه رفتارها را در محیط کار از خود نشان می دهند. از فرد مورد نظر بپرسید آیا مشکلاتی در خارج از محل کار دارد که ممکن است بر تمرکز او تأثیر بگذارد. توضیح دهید که هیچ رفتار نامطلوبی را تحمل نمی کنید و بازخورد سازنده برای اصلاح وضعیت ارائه دهید.

 

یک ارزیابی صادقانه ارائه دهید

به  این کارکنان خود توضیح دهید که رفتارهای سمی آنها ممکن است به بهره‌وری کسب‌وکار آنها و خلاقیت و انگیزه کاری سایر کارکنان آسیب بزند و برای روشن کردن این ادعای خود، برخی نمونه از رفتارهای سمی او را مثال بزنید.

 

همچنین خوب است به کارکنانی که با بی ادبی رفتار کرده اند با دلیل و مدرک نشان دهید چطور با رفتار خود، مشتری را از خود ناامید کرده و رانده اند. همچنین برایشان مثال بزنید که کارکنانی هستند که به دلیل رفتارهای بی ادبانه ناچار شده اند که شرکت و محیط کار خود را ترک کنند، شما که نمی خواهید به این دردسر دچار شوید؟

 

گاهی بهتر است به جای اینکه فقط به او بازخورد بدهید، از او بخواهید خود نیز در این ارزیابی و تحلیل رفتار نقش داشته باشد تا متوجه رفتارهای سمی خود بشود. اینگونه خودشان تصمیم میکیرند کدام رفتارهایشان  سمی است و باید بهبود ببخشند.

 

انتظارات خود و پیامدهای آن ها را مشخص کنید.

در مورد انتظاراتی که از کارکنان خود دارید، خاص باشید. ضرب‌الاجل‌ها باید سخت‌گیرانه باشد، اما آیا این انتظارات شما واقعی و به جا هستند؟

 

اگر به دلیل اینکه کارمندی در انجام به موقع وظایف خود مشکل دارد، موجی از ناامیدی و سرشکستگی محیط کار را فرا می گیرد، بدانید که ممکن است این حجم از وظاییف برای او سنگین بوده باشد، پس سعی کنید تعداد پروژه هایی را که در حال انجام هستند کاهش دهید و دستورالعمل های واضح تر ارائه دهید.

 

آنها را تشویق کنید تا در ارتباطات خود فعال باشند تا به اعتمادسازی در روابط خود با همکارانشان کمک کنند.

 

به کارکنان برای رشد بیشتر انگیزه بدهید

برای کارکنان سمی خود مسیری در راستای رشد و پیشرفت در نظر بگیرید و همان را ادامه دهید. این فرصتی عالی برای کارکنان سمی است که رفتارهای مخرب خود را مهار کنند و سازمان یا شرکت نیز با اینگونه موقعیت های دشوار بتواند مقابله کند.

 

در اینجا نیز رفتارهای سمی تأثیری مخرب و منفی دارند، بنابراین تأثیر مثبت رفتارهای سمی در محیط کار و در میان سایر همکاران نیز گسترش خواهد یافت.

 

یک راهکار دیگر که برای اینجور موقعیتها بسیار اهمیت دارد، این است که کارکنانی را که به علت رفتار سمی شناسایی کرده اید را اغز دیگران جدا کنید. طبق پژوهشهایی در این زمینه، حتی یکی از کارکنان سمی هم می تواند عملکرد یک تیم را در محیط کاری تضعیف کند.

 

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله آموختیم که کارمندان سمی را می توان با اعتماد به نفس بیش از حد، نگرش های خودمحور و تمایل نداشتن به همکاری کارهای گروهی شناسایی کرد. آنها اغلب به همکاران خود بی احترامی می کنند و منافع خود را بر منافع تیم ترجیح می دهند. رفتار آنها پویایی تیم را خدشه‌دار می کند، روحیه را کاهش می‌دهد و مانع رشد و بهره وری می شود.

 

وقتی کارکنان به شیوه ای مخرب یا مضر رفتار می کنند، برای بسیاری از سازمانها یا کسب‌وکارها وضعیت دشواری است. برای اینکه راهی برای درمان رفتارهای سمی کارکنان بیابید، باید ابتدا علت و ریشه آن را پیدا کنید. با صحبت کردن با کارمندان و درک اینکه چه چیزی باعث ناراحتی یا استرس آنها می شود، به شما کمک می کند تا راه حل مناسبی برای مشکل ایجاد کنید.

 

آیا با کارمندی برخورد کرده اید که به شیوه ای سمی عمل می‌کند؟ داستان خود را در نظرات زیر با ما در میان بگذارید.

 

موسسه آموزش عالی آزاد امین با سابقه 20 ساله در زمینه پرورش توانایی های مدیران و صاحبان کسب و کار، اقدام به برگزاری دوره مدیریت کرده است. شما عزیزان می‌توانید با پر کردن فرم زیر، از یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان ما بهره‌مند شوید و تمام سوالات خود را از ما بپرسید.

نام و نام خانواداگی

 

منابع

https://www.forbes.com/sites/heidilynnekurter/2022/04/10/5-kinds-of-toxic-employees-that-you-should-watch-out-for-at-work/

https://resources.workable.com/stories-and-insights/toxic-employees

https://www.workhuman.com/blog/toxic-employees/

نیاز به مشاوره کسب و کار دارید؟ از یک جلسه مشاوره رایگان کارشناسان موسسه امین استفاده کنید (100% رایگان)

نام و نام خانواداگی

دوره‌های رایگان آموزشی مدیریت
داستان موفقیت کسب‌کارهای واقعی
آخرین مقالات مجله مدیریت امین
پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در واتس اپ تماس مستقیم پشتیبانی در ایتا Instagram
چت در تلگرام چت در واتساپ تماس مستقیم پیچ اینستاگرام
چت در تلگرام تماس مستقیم چت در ایتا
تماس مستقیم

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانواداگی

شروع جشنواره  دوره MBA – DBA

اگر صاحب کسب و کار هستید،همین الان رزرو رایگان این دوره را انجام دهید و یک جلسه مشاوره رایگان کسب وکار دریافت کنید

ظرفیت محدود

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم مقابل وارد کنید
برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم زیر وارد کنید
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای دوره بازرسی فنی و کنترل کیفیت جوش نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.

نیاز به مشاوره رایگان دارید؟
اگر برای ثبت نام یا کسب وکارتان نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی