مجله مدیریت امین

مقالات آموزشی موسسه آموزش عالی آزاد امین 

Amin.Management Blog

Educational articles of Amin Business School

مهارت های مدیریت کسب و کار

مهارت های مدیریت کسب و کار

مهارت های مدیریت کسب و کار

5/5 - (1 امتیاز)

 مهارت های مدیریت کسب و کار ، توانایی هایی هستند که هر مدیری برای کمک به شرکت و کارکنان آن در رسیدن به اهداف و رشد و بهبود آن به کار می گیرد. مدیران در هر کسب و کار و سازمانی که هستند، همواره باید برای اداره اصولی و دستیابی به اهداف شرکت، مهارت های مدیریتی کسب و کار خود را افزایش دهند.

 

 این مهارت ها معمولاً از طریق تجربه در حین کار یا مطالعه آنها در یک محیط آموزشی به دست می آیند. درک این مهارت ها می تواند به شما به عنوان مدیر کمک کند مجموعه مهارت های خود را اصلاح کنید و به طور بالقوه مهارت های جدیدی را بیاموزید که برای حرفه رهبری شما مفید باشد. شرکت های بزرگ همیشه به دنبال افرادی با مهارت های مدیریتی بالا برای استخدام هستند؛ زیرا این افراد توانایی افزایش عملکرد در تمامی بخش های کسب وکار و سازمان را دارند.

 

در همین راستا، موسسه آموزش عالی آزاد امین 20 سال است که به برگزاری دوره های پربازده و پرطرفدار MBA  و DBA می پردازد. اگردرزمینه مهارت های مدیریت کسب و کار در شرکت یا سازمان خود یا نحوه حضور در دوره های مدیریتی MBA  و DBA نیاز به مشاوره دارید، می توانید مشخصات خود را درفرم زیر وارد کنید تا کارشناسان ما برای یک جلسه رایگان مشاوره با شما تماس بگیرند.

 

نام و نام خانواداگی

 

 در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین مهارت‌های مدیریت در کسب و کار صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

 

 

ضروری ترین مهارت های مدیریت کسب و کار 

در حالی که مهارت های مدیریت کسب و کار بسیار زیادی وجود دارند، در اینجا می توانید 8 تا از ضروری‌ترین مهارت های مدیریت کسب و کار را که برای موفقیت هر شرکت یا سازمانی لازم هستند، ببینید:

ضرورری ترین مهارت های مدیریت کسب و کار

 

مهارتهای تحلیلی

مدیران کسب‌وکار به مهارت‌های تحلیلی پرقدرتی نیاز دارند تا بتوانند موقعیتهای مختلف را بازبینی کنند، به برنامه ها و پروژه های کسب و کار رسیدگی کنند و عواملی را که نتیجه کار تأثیرگذار هستند، بررسی کنند. با این مهارت مدیران می توانند نیازهای کسب و کار را تحلیل کنند چالشها و مشکلات کسب و کار خود را حل کنند.

 

مهارتهای رهبری

مهارتهای رهبری از جمله مربی گیری، آموزش، برای مدیریت هر کسب و کاری بسیار ضروروی هستند. مدیر هر شرکتی همیشه سرمشق و الگوی رفتاری به همه زیردستان است و از طریق مربیگری مؤثر آنها رهبری می کند.

 

مدیریت بودجه

مدیران کسب و کار همچنین اغلب بودجه شرکت را مدیریت می کنند و با تیم حسابداری یا مدیر ارشد مالی همکاری می کنند تا به ایجاد، حفظ و نظارت بر بودجه شرکت برای اطمینان از سلامت مالی و موفقیت کمک کنند.

 

مهارت انگیزه بخشی

مهارت انگیزه بخشی در دیگران به عنوان یکی از مهمترین مهارت های مدیریت کسب و کار یک توانایی مدیریتی حیاتی است زیرا رهبران کسب و کار به شرکت کمک می کنند تا به اهداف خود دست یابد. آنها با ایجاد انگیزه برای عملکرد بهتر و دستیابی به اهداف، زیردستان خود را راهنمایی می کنند و از تیم خود حمایت می کنند.

 

مهارتهای سازمانی

مهارتهای سازمانی از مهمترین مهارت های مدیریت کسب و کار است زیرا آنها برای عملکرد صحیح به یک برنامه و فضای کاری سازمان یافته نیاز دارند. در باره مهارت‌های سازمانی در بخش های بعدی به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

 

تفکر استراتژیک

رهبران کسب‌وکار اغلب به توسعه استراتژی‌های کسب و کارهای حیاتی کمک می‌کنند که بر سلامت و آینده هرکسب‌وکار تأثیر می‌گذارد. این ممکن است به تفکر استراتژیک قوی و تجربه در مورد استراتژی های تجاری نیاز داشته باشد.

 

داشتن هوش تجاری

مدیران کسب‌وکار می‌دانند که شرکت‌ها چگونه کار می‌کنند، چگونه پول و بودجه شرکت شان در چرخش است، و چگونه نیروی کار در نهایت بر موفقیت آن کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد. هوش تجاری بسیار مهم است زیرا ترکیبی منحصر به فرد از مهارت های فنی تجاری و تجربه و دیدگاه مدیران است.

 

مهارت ارتباط گیری

مهارت ارتباط گیری نیز به عنوان یکی از مهارت های مدیریت کسب و کار، حیاتی است که باید هنگام جستجوی شغل مدیریت کسب و کار داشته باشید. زیرا به عنوان مدیر، اغلب با کارمندان، همتایان، رئیسان، مشتریان، صاحبان مشاغل، رسانه ها و تامین کنندگان در تعامل هستید. مهارت های ارتباطی کلامی و نوشتاری برای ارتباطات داخلی و خارجی حیاتی هستند، مانند حین مذاکره و ملاقات با مشتریان یا همکاران.

 

در بخش بعدی می خواهیم به مهارت های مدیریت کسب و کار را در محیط کاری اشاره کنیم. اگر هر سوالی درباره کسب و کار خود دارید، می توانید مشخصات خود را در فرم زیر وارد کنید تا کارشناسان ما برای یک جلسه مشاوره رایگان با شما تماس بگیرند.

 

نام و نام خانواداگی

 

 

 

مهارت های مدیریت کسب و کار در محیط کاری

 در محیطهای کاری راههای بسیاری هستند که شما به عنوان یک مدیر می توانید مهارت های مدیریت کسب و کار خود را به بهترین نحو به کار ببرید تا موجب رشد و ارتقای کسب و کار خود شوید.

مهارت های مدیریت کسب و کار در محیط کاری

 

سازمان‌یافته باشید

به عنوان یک مدیر کسب و کار مهارتهای سازمانی شما تضمین می کند که شرکت همواره در راستای دستیابی به اهداف اصلی پیش می رود. سازمان یافته بودن به شما کمک می کند برنامه هایی برای پیگیری پروژه های شرکت یا سازمان خود آماده سازید و بررسی کنید که کدام کارمندان پیگیر وظایف مربوط به آن هستند.

 

این به شما امکان میدهد که اگر می خواهید از روند پیشرفت آن پروژه مطلع باشید، عملکرد کارمندان خاص مسئول آن پروژه را کنترل کنید. این مهارتهای سازمانی به شما کمک می کند که بهره وری کارمندان خود را در محیط کاری ارزیابی کنید تا اطمینان یابید وظایف خود را به طور هرچه مؤثر تر اجرا می کنند. در بخش بعدی درباره مهارتهای مدیریت سازمانی به عنوان مهمترین مهارت های مدیریت کسب و کار بیشتر اشاره شده است.

 

برنامه ریزی و اولویت بخشی کنید 

زمان دارایی ارزشمندی برای هر شرکت است. بنابراین شما به عنوان مدیر کسب و کار باید به کارمندان خود اطمینان دهید که مهلت وظایف را برایشان به درستی تعیین می کنید و به موقع یا زودتر از موقع وظایف خود را تحویل می دهند. همچنین باید به عنوان مدیر مرتب ضرب‌الاجلها را برایشان گوشزد کنید.

 

برنامه ریزی و اولویت بخشی به مدیران کسب و کار کمک میکند که تعیین کنند کام وظایف مهمتر هستند و چه کسی را برای چه کاری موظف کنند. مدیران باید بدانند که چگونه از تیم خود به طور موثر برای رسیدن به ضرب الاجل با حفظ کیفیت استفاده کنند

از ایده ها و نظارت استقبال کنید

بسیار مهم است که بتوانید در محیط کاری با کارکنانی که پیشنهادات عملیاتی ارائه می دهند، باز و قابل دسترس باشید و از ایده ها و نظارت آنها استقبال کنید، بنابراین می توانید دیدگاه ها و روشهای جدیدی را بیاموزید.

 

این رفتار مدیران می تواند محیطی نوآورانه ایجاد کند و مدیریت کسب و کار بهتری را معرفی کند. این عملکرد ممکن است بر بهره وری شرکت تأثیر مثبت بگذارد، ارائه خدمات را بهبود بخشد و هزینه های عملیاتی را کاهش دهند. 

 

به سرعت به تعارضات رسیدگی کنید

برای اینکه یک شرکت به اهداف خود برسد، هماهنگی بین کارکنان مهم است. هنگامی که درگیری ها به وجود می آیند، به عنوان یک مدیر کسب و کار، قبل از اینکه بر همکاری و بهره وری تیم تأثیر بگذارند، به سرعت به آنها رسیدگی کنید.

 

می‌توانید با ملاقات با کارمندان ارتباط بگیرید و داستان درگیریهای آنها را از زبان خودشان بشنوید، به تعارضات آنها در محل کار رسیدگی کنید. برای حل درگیری ها، باید با همه طرف ها منصف باشید و در طول روند آرامش خود را نیز حفظ کنید.

 

 

مهارت های سازمانی 

همانطور که پیشتر گفتیم، مهارت های سازمانی توانایی های شما برای مدیریت موثر زمان، اولویت بندی وظایف، تعیین اهداف و توسعه سیستم هایی برای دستیابی به آن اهداف است.

مهارت های سازمانی

 

کارمندان با مهارت های سازمانی خوب می توانند چندین مسئولیت را به طور همزمان انجام دهند، روی ضرب الاجل ها متمرکز بمانند و پروژه های پیچیده را به طور موثر اداره کنند. در اینجا به مهمترین و اساسی ترین مهارت های مدیریت کسب و کار اشاره کرده ایم.

 

روابط عمومی و مهارت ارتباطی بالا

هر مدیری در هر کسب وکاری می بایست توانایی بالایی در ارتباط با پرسنل زیر دست خود ، مشتریان ، مدیران ارشد در سازمان خود، مدیران و کارفرمایان کسب و کار های دیگر را داشته باشد.

 

این مهارت از مهم ترین و ضروری ترین مهارت های مدیریت کسب و کار برای هر مدیری است و اگر نتواند از عهده این کار برآید قطعا در آینده آن کسب وکار به مشکلات زیادی برای رسیدن به اهداف برخواهد خورد.

 

مهارت سازماندهی و برنامه ریزی امور

برنامه ریزی یکی از کاربردی ترین مهارت های مدیریت کسب و کار مورد نیاز هر مدیری است. عدم برنامه ریزی در هر کسب وکاری باعث به وجود آمدن مشکلات متعدد در سازمان می شود و یکی از علل نرسیدن به اهداف در کسب و کار عدم برنامه ریزی و سازماندهی امور است. از وظایف مهم یک مدیر، آگاهی از برنامه ریزی هفتگی و ماهانه پرسنل خود است.

 

مدیریت زمان

می توان گفت که مدیریت زمان خود جزیی از برنامه ریزی است و ابن یاگیری اصولی این دو مهارت، شما را به مدیری توانمند تبدیل می کند. درواقع مدیریت زمان به شما آگاهی و دید کاملی نسبت به برنامه ریزی شما می دهد.

همچنین مدیریت زمان به شما توانایی ایجاد تعادل در زمان برای انجام امور مختلف را می دهد و تسلط شما را در مدیریت کسب وکار بالا می برد.

 

مدیریت منابع مالی و هزینه ها

مدیریت اصولی منابع مالی از کلیدی ترین مهارت های مدیریت کسب و کار است و استفاده درست از منابع در زمان مناسب در راستای هدر نرفتن این  منابع  اهمیت بسیار زیادی دارد. هدف اصلی از مدیریت اصولی منابع مالی استفاده صحیح از منابع در جهت رفع نیاز های سازمان و کسب و کار است.

 

مهارت کار تیمی در کسب و کار و سازمان

مهارت کار تیمی در کسب و کار و سازمان ، یعنی افراد مختلف  با رفتار و مهارت های مختلف در کنار یک دیگر در جهت پیشبرد اهداف سازمان یا کسب وکار قدم بردارند. همچنین کار تیمی میتواند یک کسب وکار  را به اهداف بزرگی برساند و کارایی بسیار بیشتری نسبت به کار فردی دارد. درواقع کار تیمی سبب می شود افراد بتوانند به صورت قوی تر در کنار یکدیگر کار کنند و کار با کیفیت تری را ارائه دهند.

 

 مهارت های هدف گذاری 

مدیران بسیاری از کسب وکارها از نحوه صحیح هدف گذاری آگاهی کافی ندارند و هدف گذاری را به شکلی اشتباه انجام میدهند. در هدف گذاری باید اصول زیر را رعایت کرد:

  • هدف واضح و مشخص باشد
  • هدف زمان بندی داشته باشد ( هدف کوتاه مدت ، هدف میان مدت. هدف بلند مدت)
  • غیر ممکن و رویایی نباشد

 

مهارت ایجاد انگیزه در کارکنان

ایجاد انگیزه در کارکنان و تقویت روحیه آنان از مهارت های مدیریت کسب و کار مهم است که حس ارزشمند بودن را به کارکنان می دهد.

حس ارزشمندی و روحیه بالا در عملکرد کارکنان تاثیر بسیار بالایی دارد و بهره وری آنان را بالا میبرد.

  • نیاز های کارکنان خود را بشناسید و در صدد رفع این نیاز ها باشید تا بتوانید انگیزه مضاعفی در آنان ایجاد کنید .
  • فرصت های ارتقای شغلی را در کسب وکار خود ایجاد کنید انگیزه پیشرفت و ارتقا سازمانی را بخ کار کنان خود بدهید .
  • تشویقی و پاداش برای کارکنان نمونه جهت ایجاد انگیزه در آنها

 

 

مهارت های مذاکره موفق

آشنایی  با مهارت های مذاکره به شما در مدیریت کسب وکار  و پیروزی در مذاکرات با مدیران ، پرسنل و… کمک شایانی میکند . تمامی انسان ها در زندگی خود دائم در حال مذاکره با سایر افراد جهت رفع نیاز ها و رسیدن به اهداف خود هستند

در واقع مذاکره به معنای این است شما هر زمان احساسی نیازی را داشتید قادر باشید با اشخاصی که . بتوانند نیاز شما را رفع کنند صحبت کنید.

 

مهارت حل مسئله در کسب و کار

همه ما انسان ها در طول روز یا مسائل گوناگونی مواجه میشود مسئله زمانی بوجود می آید که نتایج حاصله با نتایجی که انتظار نداشته ایم مطابق نباشد. مسائل به هیچ عنوان، یک مدیر و رهبر توانمند را از حرکت باز نمیدارند و یک مدیر توامند به سادگی مسائل پیچیده را حل می کند.

گام های حل مسئله:
  • شناسایی مسئله
  • راه های حل مسئله
  • سنجش و ارزیابی تمامی راه حل های موجود برای حل مسئله و گزینش بهترین راه حل
  • اجرای راه حل انتخاب شده

 

مهارت شناخت بازار

شناخت بازار (عرضه ، تقاضا ، روند قیمت ها و غیره) برای هر مدیر کسب وکاری ضروری ایست تا بتواند فرصت های سرمایه گذاری مناسب را به درستی تشخیص دهد و این شناخت میتواند به رشد کسب و کار کمک شایانی بکند.

برای شناخت بهتر بازار هدف خود می بایست به این 4 سوال پاسخ بدهید :

  • مشتریان شما چه کسانی هستند ؟
  • مشتریان شما چه مکان هایی هستند ؟
  • مشتریان شما چگونه خرید خود را انجام می دهند ؟
  • کاربرد و مزیت های محصولات شما چیست ؟

 

مهارت های فروش و بازاریابی

هر مدیری در هر کسب وکاری باید بداد که محصولات خود را چگونه تبلیغ و پرزنت کند تا بتواند فروش بالاتری را برای کسب و کار خود رقم بزند. عدم یادگیری مهارت فروش و بازاریابی در کسب و کار خسران های جبران ناپذیری را وارد می کند.

 

بسیاری از مدیران تصور می کنند تنها با نشستن پشت میز می توانند فروش خود را بالاتر ببرند و توقع دارند که مشتری به سراغشان بیاید و این تصور کاملا اشتباه است.

 

جمع‌بندی

در این مقاله گفتیم که داشتن مهارتهای مدیریت کسب و کار برای هر مدیری حیاتی و لازمه کار است. مهارتهای مدیریتی به مدیران برای دستیاب به اهداف و رشد و ارتقای شرکت کمک بسیاری می کنند. شما می توانید اگر سوالی درباره کسب و کار خود دارید یا برای شرکت در دوره های مدیریتی MBA و DBA نیاز به مشاوره دارید، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان حوزه مدیریت ما برای یک جلسه رایگان با شما تماس بگیرند.

 

منابع انگلیسی

 

 

https://www.upgrad.com/blog/business-management-skills-for-managers/

https://www.indeed.com/career-advice/career-development/business-management-skills

نیاز به مشاوره کسب و کار دارید؟ از یک جلسه مشاوره رایگان کارشناسان موسسه امین استفاده کنید (100% رایگان)

نام و نام خانواداگی

دوره‌های رایگان آموزشی مدیریت
داستان موفقیت کسب‌کارهای واقعی
آخرین مقالات مجله مدیریت امین
پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در واتس اپ تماس مستقیم پشتیبانی در ایتا Instagram
چت در تلگرام چت در واتساپ تماس مستقیم پیچ اینستاگرام
چت در تلگرام تماس مستقیم چت در ایتا
تماس مستقیم

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانواداگی

شروع جشنواره  دوره MBA – DBA

اگر صاحب کسب و کار هستید،همین الان رزرو رایگان این دوره را انجام دهید و یک جلسه مشاوره رایگان کسب وکار دریافت کنید

ظرفیت محدود

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم مقابل وارد کنید
برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم زیر وارد کنید
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای دوره بازرسی فنی و کنترل کیفیت جوش نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.

نیاز به مشاوره رایگان دارید؟
اگر برای ثبت نام یا کسب وکارتان نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی