مجله مدیریت امین

مقالات آموزشی موسسه آموزش عالی آزاد امین 

Amin.Management Blog

Educational articles of Amin Business School

چگونه بازارسازی کنیم؟

چگونه بازارسازی کنیم؟ اصول و تکنیکهای عالی و مؤثر برای کسب و کار شما

چگونه بازارسازی کنیم؟ اصول و تکنیکهای عالی و مؤثر برای کسب و کار شما

3/5 - (3 امتیاز)

 

چگونه بازارسازی کنیم؟ بازاریابی و بازارسازی دو مفهوم بزرگ در دنیای اقتصاد هستند که گاهی مترادف هم معنی می شوند، اما در واقع معنی کاملا متفاوت از یکدیگر دارند. هیچ فکر کرده اید که بازارسازی چه اهمیتی برای رشد کسب و کار و افزایش فروش برای شما دارد؟ اگر بدانید بدون بازارسازی رشد شرکت شما کند خواهد شد و حتی ممکن است متوقف شود. مشتریان جدید خیلی کم خواهند بود و مشتریان فعلی ممکن است از محصولات جدید یا فروش های آتی شما اطلاعی نداشته باشند. ناگفته نماند که این امر فرصت اینکه تبدیل به مشتری دائمی شما بشوند را نیز کاهش می دهد.

 

خوشبختانه ما اینجا هستیم و در این مقاله قصد داریم تکنیک ها و روشهای اصولی و کاربردی را به شما معرفی کنیم که برای ارتقای کسب و کار شما بیشتر از هر اقدام دیگری برای  پاسخگو است. راهکار دیگری که برای بازارسازی اصولی و بهینه برای شما داریم این است که با شرکت در یک دوره مدیریتی اطلاعات خود را درباره بازارسازی و مدیریت به روز سازید.

 

موسسه آموزش عالی آزاد امین با 20 سال پیشینه آموزشی در این زمینه برای شما مدیران و صاحبان کسب و کار، بهترین و معتبرترین دوره های مدیریت کسب و کار MBA مشهد را برگزار می کند. برای آشنایی بیشتر با این دوره ها، میتوانید مینی دوره رایگان MBA را بارگیری کنید. همچنین گزینه ای به نام خرید مدرک MBA و خرید مدرک DBA را نیز برای راحتی فرایند دستیابی به مدرک مدیریت در اختیار شما مدیران و صاحبان کسب و کار عزیز قرار داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر فرم مشاوره رایگان زیر را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

 

نام و نام خانواداگی

 

 

دوره مدیریت mba رایگان

بازارسازی چیست؟

برای اینکه بدانیم چگونه بازاراسازی کنیم ابتدا باید مفهوم آن را بدانیم. بازارسازی در واقع فعالیتی است که با استفاده از انواع تکنیک های فروش و استراتژی باعث به دست آوردن بازار می شود، دقت کنید که بازارسازی برای فروش بیشتر انجام نمی شود  بلکه از طریق آن می توانید محصول خود را بهینه کنید.

بازارسازی چیست؟

 

بازارسازی از مراحل اولیه بازاریابی و بسیار مهم است . شما از طریق آن می توانید بازار مورد نیاز خود را بسازید و مشتریانی که مصرف کننده محصول شما هستند را پیدا کنید. حالا که بامفهوم بازارسازی آشنا شدید، در پاسخ به پرسش چگونه بازارسازی کنیم؟ بهتر است ابتدا اصول بازارسازی را نیز بررسی کنیم.

 

از این رو، بازارسازی به فعالیت هایی اطلاق می شود که یک شرکت برای تبلیغ خرید یا فروش یک محصول یا خدمات انجام می دهد. بازاریابی شامل تبلیغات، فروش و ارائه محصولات به مشتریان یا سایر مشاغل است. برخی از بازارسازی ها توسط شرکت های وابسته به نمایندگی از یک شرکت انجام می شود.

 

هدف اصلی بازارسازی این است که مردم به محصولات یا خدمات یک شرکت علاقه مند شوند. این امر از طریق تجزیه و تحلیل بازار، تحقیق، و در نظر گرفتن علاقه مشتریان ایده آل یک کسب و کار و جذب آنها از طریق پیام رسانی اتفاق می افتد که برای گروه هدف یک کسب و کار آموزشی و مفید است.

 

 

 

اصول بازارسازی چیست؟

مهمترین اقدام  برای اینکه چگونه بازارسازی کنیم، این است که اصول بازارسازی را بدانیم. بازارسازی برای برند شما کاملا ضروری است. اما اگر مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، تنها نیستید. حجم عظیمی از کار و فکر وجود دارد که به یک استراتژی بازارسازی وارد می شود. با این حال، داشتن برخی از دستورالعمل‌ها به عنوان پایه و اساس مفید است. اصولی که می‌توانند به شما کمک کنند بهترین مسیر اقدام برای بازارسازی در شرکت خود را پیدا کنید. 

اصول بازارسازی

 

ما در اینجا هفت اصل بازارسازی را بررسی می کنیم که می تواند به شما در تصمیم گیری تجاری در هنگام بازارسازی برای برندتان کمک کند. اینها شامل 4 P (محصول، قیمت، مکان، تبلیغات) و چند مورد اضافی است که اخیراً به ترکیب بازارسازی اضافه شده است. ما هر یک را تجزیه می‌کنیم و تعریف دقیق و همچنین توصیه‌ها و مثال‌های عملی ارائه می‌کنیم تا به شما کمک کند بدانید چگونه این اصل را در برند خود به کار ببرید.

در حالی که اکثر مردم مدل 4 P را می شناسند، برخی از نسخه ای متفاوت از این اصول بازاریابی استفاده می کنند که بیشتر برای مشتریانن طراحی شده است:

مشتری، هزینه، راحتی و ارتباطات

 

بعدها محققان این اصول بازاریابی را دوباره بررسی کردند و فهرست را طولانی کردند و در مجموع 7 P را ایجاد کردند.که در زیر عنوان شده اند. از آنجایی که 4 P اول بیشتر برای محصولات ملموس کاربرد دارند، این اصول اضافی برای مشاغل مبتنی بر خدمات مفید هستند. در برخی موارد، افراد حتی اصول بیشتری را اضافه می کنند، مانند بهره وری و کیفیت، یا شرکا.

 

7 P باید به عنوان راهنمایی برای کمک به کشف بهترین استراتژی بازاریابی برای کسب و کار شما باشد. این اصول به شما کمک می کند در مورد اینکه چه چیزی بفروشید، به چه کسی بفروشید و چگونه مشتریان را حفظ کنید تصمیم بگیرید. در نهایت، آنها می توانند تأثیر مثبتی بر روی نتیجه شما بگذارند.

7 اصل کلیدی بازارسازی عبارتند از:

  • محصول 
  • قیمت 
  • مکان(توزیع)
  •  تبلیغات
  • مردم (موقعیت یابی)
  • فرآیند 
  • مدارک فیزیکی (بسته بندی)

 

1 محصول

اولین مورد از این هفت اصل بازاریابی محصول است. یک محصول را می توان صرفاً به عنوان کالایی تعریف کرد که خواسته ها یا نیازهای مصرف کننده را برطرف می کند. برخی از محصولات کالاها یا اشیاء ملموس هستند.

 

 اگر کسی از شما بپرسد که محصول شرکت شما چیست، احتمالاً می‌توانید به سرعت جزئیات را بررسی کنید. یک کلید مهم در اینجا این است که محصول شما باید خواسته ها و نیازهای مشتریان شما را برآورده کند.

 

نحوه اعمال آن

تحقیقات بازار انجام دهید تا مطمئن شوید محصول شما متمایز است. تحقیقات بازار فرآیند به دست آوردن اطلاعات در مورد بازار هدف شما است تا بتوانید بفهمید که آیا یک محصول خاص موفق خواهد شد یا خیر. این به شما کمک می کند تا در مورد اینکه آیا نیازی به محصول شما در بازار وجود دارد یا خیر باخبر شوید. اگر محصول شما مشکلی را که مشتری شما دارد حل کند، پس برای فرایند بازارسازی مناسب خواهد بود.

شما می توانید تحقیقات بازار را از طریق روش هایی مانند:

  • نظرسنجی یا پرسشنامه مشتریان 
  • مصاحبه ها
  • تحلیل رضایت
  • تحقیق شخصیت کاربر
  • تحلیل رقابتی

اینها همه راه های عالی برای درک بهتر مخاطبان هدف شما هستند. بدین ترتیب، شما قادر خواهید بود تغییرات لازم را در محصول خود ایجاد کنید تا بهتر نیازهای آنها را برآورده کند.

قالب های شخصی مشتری

با شروع با یکی از قالب های از پیش ساخته ، به سرعت یک شخصیت مشتری آنلاین ایجاد کنید. ویژگی‌های خریدار، عادت‌ها، ناامیدی‌ها و موارد دیگر را به اشتراک بگذارید. یک الگوی پرسونا پیدا کنید که به راحتی بتوانید آن را سفارشی کنید.

 

2 قیمت

دومین اصل بازاریابی قیمت است. قیمت صرفاً مبلغی است که مصرف کننده برای یک محصول می پردازد. با این حال، تعیین قیمت شما همیشه به این آسانی نیست.
برای درک اینکه رقبای شما برای محصولات قابل مقایسه چه هزینه ای دریافت می کنند، مشتریان شما انتظار دارند که برای محصول شما چه چیزی بپردازند و واقعاً چه چیزی را باید هزینه کنید، تحقیقات بازار دقیقی لازم است.

 

نحوه اعمال آن 

تعیین قیمت برای شما می تواند کار دشواری باشد. با محاسبه هزینه های مورد نیاز برای ایجاد محصول خود و ارائه آن به بازار شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که نه تنها کالاهایی را که برای ساخت محصول خود نیاز دارید، بلکه موادی که برای تبلیغات و بسته بندی استفاده می شود و همچنین زمان تولید را اضافه کنید.

 

بعد، حاشیه سود خود را بالای آن عدد قرار دهید. مشخص کنید که چه درصدی از حاشیه سود را می خواهید به دست آورید. سپس کل هزینه های متغیر خود (عددی که در مرحله اول به دست آورده اید) بر یک منهای حاشیه سود مورد نظر خود تقسیم کنید. در نهایت، هزینه های ثابت مرتبط با راه اندازی کسب و کار خود را اضافه می کنید.

 

این روش قیمت گذاری به عنوان قیمت گذاری هزینه به اضافه شناخته می شود. این کار می کند زیرا طولانی مدت پایدار است. با گذشت زمان، می توانید از این قیمت پایه صرف نظر کنید تا روندها یا قیمت محصول شما را در مقایسه با محصولات رقبایتان مشخص کنید. اما این عدد اولیه مکانی برای شروع به شما می دهد.

 

3 مکان

مکان جایی است که محصول شما برای خرید و توزیع در دسترس مصرف کنندگان است. مکان همه چیز در مورد فراهم کردن دسترسی برای مصرف کننده است. لازم نیست یک فروشگاه فیزیکی، آجر و ملات باشد. همچنین می تواند یک وب سایت یا مکان آنلاین دیگر باشد.

از هر چهار نفر یک نفر به صورت آنلاین خرید می کند. نکته کلیدی این است که محصولات خود را تا حد امکان در دسترس قرار دهید تا سفر خرید برای مصرف کنندگان راحت باشد.

 

نحوه اعمال آن

به کانال های توزیعی که محصول شما در آن عرضه می شود فکر کنید. محصول خود را در چه مکان هایی یا به چه روش هایی می فروشید؟ و مهمتر از همه، آیا این مکان ها مکان هایی هستند که مخاطبان هدف شما وقت خود را در آن سپری می کنند؟ بزرگتر از فروشگاه خود فکر کنید و در نظر بگیرید که کجا می توانید محصول خود را بازاریابی کنید. مانند نمایشگاه تجاری، جشنواره یا فروشگاه محلی دیگر.

به طور مشابه، اگر به صورت آنلاین فروش می کنید، مجبور نیستید با وب سایت خود متوقف شوید. بسته به ماهیت محصول خود، ممکن است به فروش در موارد زیر نیز فکر کنید:

 

  • آمازون
  •  فیس بوک
  •  اینستاگرام 

برای نمونه یک جواهر فروشی محصولات خود را در وب سایت خود به فروش می رساند. اما می توانید از اینستاگرام نیز خرید کنید. این به برند کمک می کند تا با یک نقطه فروش دیگر به افراد بیشتری دسترسی پیدا کند.

 

4 تبلیغات

تبلیغات ارتباطات بازارسازی است که توسط برند شما ایجاد می شود. تلاش های تبلیغاتی شما باید به سمت مخاطبان هدف شما باشد. هدف شما این است که آنها را آگاه کنید که چه کسی هستید و چه چیزی برای ارائه دارید. سپس می توانید شروع به حرکت آنها از طریق قیف فروش کنید.

انواع مختلفی از استراتژی های بازاریابی تبلیغاتی وجود دارد که عبارتند از:

  • بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی. بسته به مخاطبان برند شما، پلتفرم ها ممکن است شامل فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، پینترست، لینکدین یا تیک تاک باشند.
  • روابط عمومی. روابط عمومی راهی برای مدیریت نحوه نگرش عموم به برند شماست.
  • بازاریابی ایمیلی. ایمیل‌های بازاریابی و/یا خبرنامه‌های ایمیلی ارسال کنید تا به مشتریان کمک کنید تا از طریق قیف فروش حرکت کنند.
  • بازاریابی محتوا. این معمولاً محتوای طولانی مانند پست های وبلاگ، ویدیوها، کتاب های الکترونیکی، پادکست ها یا وبینارها است.
  • تبلیغات. شرکت خود را از طریق رادیو، تلویزیون، تبلیغات موبایلی یا انواع دیگر تبلیغات تبلیغ کنید.
  • بازاریابی جستجو. سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو می تواند به رتبه بندی وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو کمک کند.
  • بازاریابی مستقیم. با بازاریابی مستقیم، مستقیماً به سراغ مشتری ایده آل خود می روید تا با آنها ارتباط برقرار کنید.
  • پیشبرد فروش.کمپین فروش یک پیشنهاد ویژه است که برای برانگیختن علاقه به محصول شما طراحی شده است. یک استراتژی بازاریابی دیجیتال سالم از انواع مختلفی از تبلیغات استفاده می کند.

نحوه اعمال آن

هنگامی که برند خود را تبلیغ می کنید، هم تبلیغات صریح و هم محتوایی را که صرفاً به دنبال ارائه ارزش است، درج کنید. علاوه بر یافتن تعادل تبلیغاتی مناسب، باید بفهمید که با چه چیزی (پیام خود) ارتباط برقرار می کنید و هر چند وقت یکبار آن را ارسال کنید.

Spotify نمونه ای از یک برند با استراتژی بازاریابی کلی عالی است. این برنامه موسیقی معروف از داده ها برای طراحی کمپین های خلاقانه استفاده می کند که مستقیماً با کاربران صحبت می کند.

این شرکت به خوبی کار می کند تا از روندهای رسانه های اجتماعی مطلع شود. و چه چیزی شخصی‌تر از Spotify Wrapped شما در پایان سال است؟ این کمپین‌های قابل اشتراک‌گذاری وفاداری به برند را تقویت می‌کنند و در معرض دید مخاطبان جدید قرار می‌دهند.

برای آشنایی بیشتر با موسسه آموزش عالی امین و دوره های مدیریتی تماشای ویدیوی زیر را از دست ندهید:

5 مردم (موقعیت یابی)

افرادی که به آنها می فروشید  و افرادی در شرکت شما که فروش را انجام می دهند،  جنبه مهمی از بازاریابی هستند. چه «افرادی» که به آنها اشاره می‌کنید مشتریانی باشند که با برند شما در تعامل هستند یا کارمندانی که این جادو را به وقوع می‌پیوندند، مردم جزئی از بازاریابی شما هستند که نمی‌توانید آنها را نادیده بگیرید.

 

برخی از محققان ترجیح می دهند به جای آن از کلمه Positioning استفاده کنند. این به موقعیت صحیح محصول برای ارائه آن در مقابل مخاطبان مناسب اشاره دارد.

 

نحوه اعمال آن

این اصل بازاریابی را با بهبود خدمات مشتری خود اجرا کنید. برای یک فروشگاه خرده‌فروشی، روی آموزش همه کارمندان (حتی آن‌هایی که احساس می‌کنند خدمات مشتری کارشان نیست) در مورد محصولات جدید و آخرین معاملات تمرکز کنید.

 

آنها باید تشویق شوند تا مشتریان را با نام خطاب کنند و همیشه باید مایل باشند که برای یک مشتری تلاش بیشتری کنند. داشتن یک «اسکریپت» برای کارمندان که در موقعیت‌های معمولی به آن بازگردند، می‌تواند کمک کند.

 

خدمات مشتری برای تجارت الکترونیک کمی متفاوت به نظر می رسد. با استفاده از ابزارهای دیجیتال برای کمک به تیم خود در سازماندهی پیام ها، در سریع ترین زمان ممکن به هر پیام یا شکایتی پاسخ دهید.

 

ارائه یک گزینه سلف سرویس با چت بات  یا پورتال را در نظر بگیرید. با این حال، در پایان روز، همان اصول اعمال می شود: شخصی، دوستانه و تا آنجا که ممکن است کمک کننده باشید.

 

6 فرآیند

فرآیند چیزی است که در پشت صحنه هنگام ایجاد محصول یا خدمات خود اتفاق می افتد. از کارمندانی که کار عملی را انجام می دهند، تا کارمندانی که در دفاتر می نشینند و به ایمیل ها پاسخ می دهند، همه بخشی از فرآیند کسب و کار شما هستند.

 

این اصل همچنین می‌تواند به کل سفر تجربه مشتری اشاره داشته باشد. خدماتی که مشتری از ابتدا تا انتها از شرکت شما دریافت می‌کند. هدف شما این است که این فرآیند را تا حد امکان روان و لذت بخش کنید.

 

نحوه اعمال آن

فرآیندهای داخلی خود را بهینه کنید تا به تیم خود کمک کنید کارآمدتر کار کنند. ساده کردن گردش کار، بهره وری را نیز افزایش می دهد. گردش کار فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید و از آنجا برای بهبود بروید. معرفی اتوماسیون یا ایجاد منابعی برای آموزش کارکنان جدید را در نظر بگیرید تا بتوانند به راحتی از فرآیندهایی که قبلاً القا کرده اید استفاده کنند.

 

با انجام همین کار، روند سفر مشتری را بهبود ببخشید – تجزیه و تحلیل سفر مشتری برای مشتری معمولی شما و سپس معرفی تغییراتی که به شما کمک می کند.

 

CRM (پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتری) راه خوبی برای استانداردسازی ارتباطات مشتری است. هدف شما این است که یک تجربه مشتری قابل اعتماد داشته باشید و هر مشتری همان خدمات عالی را دریافت کند.

 

7 شواهد فیزیکی (یا بسته بندی)

شواهد فیزیکی شامل هر چیزی است که مشتری شما هنگام تعامل با تجارت شما می بیند یا تجربه می کند. آیا فروشگاه شما تمیز و روشن است؟ وب سایت شما برای مرور به خوبی طراحی و بهینه شده است؟ مشتریان نظرات خوبی دارند؟ همه اینها می تواند به عنوان سیگنالی برای مشتری بالقوه باشد که شما یک تجارت معتبر هستید و کار با شما آسان است.

 

اگر یک تجارت مبتنی بر خدمات هستید، شواهد فیزیکی اهمیت ویژه ای پیدا می کند. شاخص های فیزیکی محصول شما ممکن است شامل مواردی مانند وب سایت یا کارت ویزیت شما باشد.

 

ضروری است که این شواهد در مورد برند درست باشند و با بقیه بازاریابی شما هماهنگ باشند. از آنجایی که مشتریان ممکن است نتوانند قبل از تبدیل یک کالای ملموس را مشاهده کنند، مهم است که تا آنجا که می توانید شواهد بیشتری ارائه دهید تا آنها را متقاعد کنید که این کار را انجام دهند.

 

برخی از محققان بسته بندی را به عنوان اصل نهایی بازاریابی اضافه می کنند. در این مورد، آنها به روشی اشاره می کنند که محصولات (یا خدمات) شما به مشتریان ارائه می شود. طراحی بسته بندی یک محصول بر تصمیم آنها برای خرید تأثیر می گذارد. واضح است که بسته بندی بسیار مهم است.

نحوه اعمال آن

شواهد فیزیکی می تواند تقریباً هر چیزی باشد. ممکن است نظرات پنج ستاره مشتریان باشد. یا پاسخ فوری به پیام خدمات مشتری. یا یک محصول تحویلی که خیلی زودتر از موعد تحویل داده شده است. این اصل بازاریابی از صنعت به صنعت و کسب و کار به تجارت دیگر متفاوت خواهد بود. با این حال، اساساً، هر زمان که کار خود را به خوبی انجام دهید، این به عنوان شواهد فیزیکی برای شرکت شما محسوب می شود.

 

برای عملی کردن اصل هفتم جایگزین، بسته بندی، نکات زیر را در نظر بگیرید. ابتدا مطمئن شوید که بسته بندی یک محصول در کل استراتژی برند شما منطقی است. تمام بسته بندی ها باید بر روی برند باشد و نه تنها خود محصول، بلکه برند کلی شما را نیز منعکس کند.

 

فقط با استفاده از چند رنگ اصلی یا نقاط فروش، همه چیز را واضح و ساده نگه دارید. و البته، بسته بندی نیز باید کاربردی باشد. بالاخره وظیفه اصلی آن رساندن محصول به مقصد نهایی است.

بازارسازی در هر زمانی از سازمان مهم و کاربردی است ، فرقی ندرد شما تازه وارد بازار و تجارت شده اید یا خبره کسب و کار است، موسسه آموزش عالی آزاد امین برای کمک به شما دوره رایگان مدیریت MBA و کارگاه جهش در کسب و کار و افزایش ده برابری درامد را در اختیاز شما گذاشته است تا به طور تخصصی بازارسازی ، شناخت بازار و مشتری و تحلیل رقبا را آموزش ببینید . 

 

نام و نام خانواداگی

 

 

چه تکنیک هایی را برای بازارسازی به کار ببرم؟

در پاسخ به این سوال که چگونه بازارسازی کنیم؟ باید گفت که پیش از هرگونه عملیات بازاریابی ابتدا نیاز است که بستر بازار را آماده سازیم یا به اصطلاح، بازارسازی کنیم. حتما می خواهید بدانید که برای آماده سازی بازار از چه روش ها یا تکنیکهایی بهتر است استفاده کنیم که برای کسب و کارتان موثر و بهینه باشد. در این صورت حتما تکنیک هایی که در این بخش به آن اشاره شده است را بخوانید.

تکنیکهای بازارسازی

 

1. جذب مشتری

از مهمترین تکنیکهای موثر برای اینکه چگونه بازارسازی کنیم، تولید جذب مشتری است. در فرایند بازاریابی تمرکز صاحبین کسب و کار بیشتر بر نگهداری مشتری است زیرا بازاریابی معتقد است که بیشتر سود شرکت ها از طریق مشتریان وفادار به دست می آید اما در بازارسازی به دنبال این هستیم که چگونه می توانیم مشتریان جدیدی برای محصولات خود به دست اوریم.

 

در بازار سازی ما مشتریان بالقوه ای را پیدا می کنیم که بخشی از آن ها تبدیل به مشتریان  بالفعل و عده ای دیگر تبدیل به مشتریان ثابت می شوند.برای اینکار برای باید بدانید که محصول شما برای چه قشری از مردم مهم و ضروری است در غیر این صورت نمی توانید بازار مورد نیاز خود را به دست آورید.

 

برای جذب مشتریان جدید می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

1.برای تجربه اول مشتریان کد تخفیف دهید و به او پیشنهاد دهید با معرفی افرادی به شما می تواند تخفیف بیشتری دریافت کند .

2.فروشگاه خود را اینترنتی کنید.برای این کار ابتدا یک حساب کاری در شبکه های اجتماعی پر مخاطب بسازید و سپس موقعیت مکانی کسب و کار خود را ثبت کنید. اینگونه از سایر شهر ها نیز می توانید مشتری جذب کنید.ثبت شرکت ها و گوگل بسیار می تواند برای جذب مسافرینی تازه وارد شهر شما می شوند مفید باشد .

3.مراحل خرید را برای مشتری آسان کنید.برای مثال امکان خرید آنلاین را به فروشگاه خود اضافه کنید ،برای نیاز مشتری محتوا تولید کنید و محصولات مختلف را با هم مقایسه کنید.

4.از نظرات مشتریان استفاده کنید. با ارائه محصول خوب به مشتری از او بخواهید که نظرش را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارد ، اینگونه افراد بیشتری به کسب و کار شما جذب می شوند.

5. حضور خود در شبکه های اجتماعی را فقط برای عکس از محصول نگذارید .شما نیاز دارید برای جذب مشتریان جدید ، بین خود و مشتریان ارتباط بر پایه اعتماد ایجاد کنید برای این کار می توانید محتواهای آموزشی مرتبط با محصولات خود تولید کنید .

 

2.تولید محصول جدید

یکی از تکنیکهای موثر برای اینکه چگونه بازارسازی کنیم، تولید محصول جدید است. در بازارسازی باید بازار های که قبلا در آن فعالیت نمی کردیم را پیدا کنیم ، بنابراین لازم است گاهی برای کسب این بخش از بازار به تولید محصولات جدید بزنید . به همین دلیل است که بسیاری از برند ها و تولید کننده ها از یک محصول شروع می کنند و زمانی که توانستند نفوذ و بازار مورد نظر خود را به دست آوردند ، در ادامه برای به دست آوردن سهام زیادی از بازار به تولید محصولات متنوع تر می پردازند . پس اگر به دنبال به دست آوردن مشتریان جدید هستید لازم است محصولات خود را توسعه دهید.

 

برای تولید محصول جدید باید ابتدا نیاز های مشتریان خود به خوبی شناسایی کنید زیرا شناخت نیاز ها ، فرصت ها و مشکلات باعث می شوند درک بهتری از نیاز های بازار داشته باشید.

برای شناخت دقیق مشتریان می توانید مقاله شناخت نیاز مشتری و شناخت نیاز بازار را مطالعه کنید.

 

3.ایجاد فضای بیشتر

یکی دیگر از تکنیکهای موثر برای اینکه چگونه بازارسازی کنیم، ایجاد فضای بیشتر است. در بازارسازی قصد داریم که حضور خود را بازار بیشتر کنیم ، این به معنی است که مشتریان خود را باید افزایش دهیم و همزمان هم مشتریان ثابت خود را حفظ کنیم با توجه به این مسئله مهمترین ساز و کار بازارسازی افزایش فضای در بازار است.

 

4. کشف تقاضای پنهان

باید در بازارسازی به نیازهایی توجه کنید که مشتریان از آن صحبت نمی کنند و یا حتی خود از این نیاز ها بی اطلاع هستند ، با کشف این نیازها می توانید محصول جدید را شناسایی کنید و در نهایت موجب افزایش مشتریان شما خواهد شد.با توجه به نیاز های پنهان مشتری می توانید توجه خیلی از مشتریان را به خود جلب کنید.

 

تقاضای پنهان وضعیتی است که افراد نیاز به محصول یا خدماتی را دارند که فعلا وجود ندارد . برای مثال تا قبل از وجود داشتن امکان پرداخت آنلاین یا کارت به کارت افراد باید صف های طولانی بانک را تحمل می کردند اما حالا با استفاده از نرم افزار های مختلف این امکان برطرف شده است ، این نرم افزار با توجه به نیاز های پنهان افراد به وجود آمده است.

 

وظیفه تبدیل تقاضای پنهان به تقاضای فعل موثر را بازاریابی پرورشی می گویند. بازاریاب باید فردی ماهر و خلاق  در شناسایی اینگونه زمینه ها یا تقاضاهای پنهان بوده و بتواند با هماهنگی همه وظایف بازاریابی ، محصولات یا خدمات متناسب با نیاز های پنهان را پرورش دهد.

 

5. جذب مشتریان رقبا

شما باید توجه کنید که مشتریانی که به سمت رقیب شما جذب می شوند چه نیاز هایی دارند تا بتوانید دایره مشتریان خود را در بازار گسترش دهید.

 

شما برای این کار نیاز دارید ابتدا رقیب را تحلیل کنید ، اما پیش از آن مهم است بدانید که رقیب شما کیست . برای مثال رقیب شرکت دیجی کالا ، باسلام ، دیوار و ترب است و دلیلی ندارد دیجی کالا آمازون را رقیب خود بداند، در نظر داشته باشید حتما خود را با کسب و کارهایی هم سطح و یک یا دو درجه بالا یا پایین تر مقایسه کنید.

 

به منظور پیدا کردن رقبای خود باید مرحله سختی را در پیش ندارید به گوگل اعتماد کنیدو با سرچ در آن رقبای خود را پیدا کنید . برای اینکار کافی است نام محصول یا خدماتی که ارائه می دهید را سرچ کنید یا هم می توانید با بازید نمایشگاه های تخصصی حرفه خود در رابطه با رقبا تحقیق کنید.

 

 

برای شناسایی دقیق رقبا چه کار کنم؟

درواقع برای شناخت دقیق و موثر رقبا بهتر است فعالیتهای زیر را انجام دهید

  • خدمات خود را در گوگل جست و جو کنید تا فروشندگان شناسایی شوند.
  • نشریات یا سایت های تخصصی محصول خود را جستجو کنید و بررسی کنید از چه شرکتهایی تبلیغات می گیرند.
  • از مشتریان در رابطه با رقبا سوال کنیم.

در مرحله بعد باید به صورت تخصصی بررسی کنید که چرا کسب و کار ها از آن خرید می کنند و در کدام قسمت بازار هدف شما سیتره دارند.

 

 

برای تحلیل رقیب چه سوالهای از خود بپرسم بهتر است؟ 

  • مراحل فروش آنها به چه صورت است ؟
  • استراتژی فروش خود را چگونه طراحی کرده اند؟
  • چند کانال های ارتباطی و فروش دارند؟
  • چه نیازی از مشتری بر طرف می کنند ؟
  • چه خدمات پس از فروشی برای مشتری ارائه کرده اند؟
  • چه قدر فروش سالیانه دارند؟
  •  چه هدف فروشی در آینده برای خود در نظر گرفته اند؟
  • شرکای کلیدی شان چه کسانی هستند؟

 

گزارش های سالیانه شرکت های سهامی عام به طور آنلاین در اختیار مخاطبان است و شما به راحتی امکان بررسی و تحلیل شرکت های رقیب خود را دارید .

 

پرسیدن سوالات از مخاطب و بازخورد از ایشان به شما کمک می کند تا بدانید مشتری هدف شما دقیقا به دنبال چه چیزی است. دریافت پاسخ های صادقانه دلایل از دست دادن مشتری را دریابید و یا توجه به آنها مشتری را از میدان خارج کنید.

 

عواملی مانند قیمت گذاری یکی از نقاط تمایز شما با رقیب است که خیلی می تواند در جذب مشتری جدید تاثیرگذار باشد.باید توجه داشته باشید زمانی می توانید افزایش قیمت را نسبت به بقیه رقبا روی محصول خود اعمال کنید که کسب و کار شما  ویژگی منحصر به فرد یا مزیت رقابتی برای محصولات اعمال کرده باشد.

 

 

 

 

جمع بندی

ما در همه چیز را درباره بازارسازی، تکنیکها و اصول آن گفتیم. آیا توانستید در این مقاله به  پاسخ سوالهای خود درباره بازارسازی در کسب و کار خود برسید؟ ما در موسسه آموزش عالی آزاد امین نزدیک 20 سال است که دوره های مدیریتی را با سرفصلهای منابع انسانی، بازارسازی و بازاریابی، هوش مالی و همه مبحثهای دیگر مدیریت که به رشد و ارتقای کسب وکار شما کمک میکند، برگزار می کنیم.  برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با دوره های حضوری و غیرحضوریMBA و DBA یا مشاوره درباره کسب و کار خود، کافیست فرم مشاوره رایگان زیر را کامل کنید تا با شما تماس بگیریم.

 

نام و نام خانواداگی

 

 

 

نیاز به مشاوره کسب و کار دارید؟ از یک جلسه مشاوره رایگان کارشناسان موسسه امین استفاده کنید (100% رایگان)

نام و نام خانواداگی

دوره‌های رایگان آموزشی مدیریت
داستان موفقیت کسب‌کارهای واقعی
آخرین مقالات مجله مدیریت امین
پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در واتس اپ تماس مستقیم پشتیبانی در ایتا Instagram
چت در تلگرام چت در واتساپ تماس مستقیم پیچ اینستاگرام
چت در تلگرام تماس مستقیم چت در ایتا
تماس مستقیم

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانواداگی

شروع جشنواره  دوره MBA – DBA

اگر صاحب کسب و کار هستید،همین الان رزرو رایگان این دوره را انجام دهید و یک جلسه مشاوره رایگان کسب وکار دریافت کنید

ظرفیت محدود

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

نیاز به  مشاوره رایگان دارید؟
شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند

نام و نام خانوادگی

برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم مقابل وارد کنید
برای رزوز رایگان شرکت در دورهمی مدیران به میزبانی موسسه آموزش عالی امین شماره خود را در فرم زیر وارد کنید
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای دوره بازرسی فنی و کنترل کیفیت جوش نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.
اگر برای کسب و کارتان یا ثبت نام دوره MBA نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا باشما تماس بگیریم.

نیاز به مشاوره رایگان دارید؟
اگر برای ثبت نام یا کسب وکارتان نیاز به مشاوره دارید، شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان امین با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی